Chihuahua - acessoar eller hund?

Nu känner jag att jag måste försvara dagens smyckeshundar. Jag har läst allt för mcket om hundar som blir totalt förstörda efter att ha hamnat i en familj som inte ser dem som hundar. Senast nu läste jag om en barnfamilj där barnen ville ha en hund. Mamman som var lite trendig tyckte väl att det kunde vara coolt att ha en liten smyckeshund i handväskan och var inte svår att övertala. Hunden användes som leksak, barnen tappade hunden med jämna mellan rum och tillslut vågade hunden inte längre bli buren. Den yngsta flickan hade hand om matningen vilket betydde att den lilla vovven inte alltid fick sin mat. Som tur var kom uppfödaren på hembesök och möttes till sin förskräckning av den utmärglade, livrädda lilla hunden som låg hopkrupen i ett hörn. Uppfödaren tog med sig den lilla vovven hem som sedan omplacerades.

Problemet idag är att människor inte ser chihuahuan som en hund! De är precis lika mycket hund som vilken annan hund som helst. Man kan säga att det är en schäfer i miniformat!
Sånt här gör mig arg!


Kommentarer
Postat av: Sabine the one!

Bra sakt!!!

2010-11-15 @ 18:15:11
URL: http://sabineholmstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0