Jobbigt att äta?

Tänk vad lätt det är att ät igentligen! Det tar typ 5 minuter och sedan går man och är sugen hela dagen.
Jag satt precis här och läste en artikel om aktivering för hundar. Just födoberikning är tydligen jätteviktigt. Alla hundar jag vet om får en skål med mat serverad morgon och kväll. Detta tar inte heller mer än 5 minuter, gämfört med naturen där det tar hela dagen att bli mätt. fick iallafall lite tips på berikning jag ska prova på lilla Zita nu när jag kommer hem!

Exempel på födoberikning:
* Släng i saker i matskålen för att hunden skall få "sortera" vad som är ätbart och nte. Tex. gaffel, äppelskruttar, bollar
* Ta maten och släng ut det på gräsmattan, i vedhögen, i skogen!
* Släng matskålen och låt hunden få ALL mat vid promenader och hemma. Hunden kommer hela tiden söka upp dig för att få mat och därför är detta också ett bra sätt för tt stärka koncentrationen mellan matte och hund.
* Lägg maten i en petflaska - hunden stimulerar också sitt bitbeteende då!
* Har man massa överblivna strumpor kan man lägga maten i en strumpa, trä på en till och en till och en till.. mellan varje strumpa ligger det lite mat och hunden kommer ha fullt upp att slita isär dessa!
* Göm maten i huset så kommer hunden ha fullt upp att sniffa upp all mat!

Jag läste också att srtändigt hungriga hundar kan få fri tillgång på popcorn! Gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0